silnik samochodu Alti Group

Prawidłowe używanie silnika to recepta na jakiego długowieczność. Jeśli chcemy, aby nasze auto przebyło co najmniej 200, jeśli nie 300 tysięcy kilometrów, musimy poważnie zatroszczyć się o jego serce. Jak dbać o silnik, by cieszyć się jak największym przebiegiem?

Czy wiesz, jak dbać o silnik?

Technologia widziała już nie jeden silnik. Znamy silniki spalinowe, benzynowe (TSI), diesla (TDI), silniki zasilane gazem LPG czy CNG, także te z turbosprężarką, jak również tak typowe dla skuterów silniki 2T, 4T oraz silniki Wankla. Jest tego trochę, jednak najwięcej klientów, wybierając auto, waha się między benzyną a dieslem.

Niezależnie od tego, czy mamy silnik benzynowy czy silnik diesla w naszym aucie, po jakimś czasie czeka nas gruntowna naprawa serca naszego pojazdu. Niektórzy narzekają, że współczesna technologia znacznie skróciła żywotność samochodowych silników. Czy aby na pewno? 

Wiele przykładów pokazuje, że to, jak długo służyć nam będzie silnik, w dużej mierze zależy od nas samych. Zastosowanie kilku praktycznych porad może sprawić, że nasze auto z powodzeniem przejedzie dwieście czy trzysta tysięcy kilometrów bez większych awarii. Aby tak się stało, musimy zatroszczyć się o ten jakże istotny element naszego pojazdu. Oprócz tego ważne jest regularne serwisowanie. 

Od czego może zepsuć się silnik?

Silnik może zepsuć się w wyniku wielu czynników. Jednym z nich, być może bardzo ogólnym, lecz bardzo prawdziwym jest styl naszej jazdy. To, jak uruchamiamy auto na zimnie, czy przed startem dajemy silnikowi czas na rozruch, jak również to, czy po szybkiej jeździe autostradą pozwolimy silnikowi na małe schłodzenie, przekłada się na jego trwałość. Ale to nie wszystko.

Zarówno nieumiejętna jazda na wysokich, jak i niskich obrotach może przyczynić się do szybszej śmierci silnika samochodu. Duży wpływ na żywotność samochodowego silnika ma paliwo, które tankujemy na stacjach benzynowych. Aby przedłużyć życie serca naszego auta, powinniśmy odwiedzać wyłącznie renomowane stacje, które prowadzą regularną kontrolę jakości paliwa. Na to, jak w przyszłości będzie działał nasz silnik, ma także wpływ stan infrastruktury stacji paliw. Brudny zbiornik może sprawić, że wraz z paliwem przedostaną się do wnętrza auta zanieczyszczenia. Te z kolei nie służą naszemu pojazdowi.

Również olej silnikowy ma znaczenie dla żywotności. Z pewnością nie powinniśmy poprzestawać wyłącznie na wyborze dobrych olejów. Równie istotną kwestią jest częstotliwość ich wymiany. Kiedy należy wymienić olej? Olej silnikowy wymieniamy wtedy, gdy przejedziemy 8000 km. Jeśli rzadko korzystamy z auta i nie osiągamy w ciągu 12 miesięcy takiego przebiegu, olej należy wymieniać co roku.

Jeżeli masz do pokonania krótki dystans, wybierz inny środek transportu. Silniki samochodowe nie lubią kilkukilometrowych wycieczek. Krótkie wypady oraz stanie w korkach źle znoszą zwłaszcza silniki diesla. Szkodliwe rozruchy silnika, gromadzenie nagaru czy nadmierne używanie elementów układu dają się silnikowi we znaki szczególnie na krótkich trasach. 

Jakie są prawidłowe obroty silnika benzynowego oraz diesla?

Zaczynasz jazdę i od razu wrzucasz wysokie obroty? Silnik twojego auta niespecjalnie to lubi. Można by rzec, że to nawet dosyć kosztowne hobby. Dlaczego? Zaraz po rozpoczęciu jazdy silnik samochodu powinien pokryć się warstwą oleju. Dzięki temu nie dojdzie do zatarcia silnika. Proces ten odbywa się prawidłowo wtedy, gdy auto rozpoczyna jazdę na niskich obrotach.

A jakie są prawidłowe obroty silnika benzynowego i diesla? W przypadku silnika benzynowego prawidłowa wartość przy zmianie biegów wynosi 2000 – 3000 obr./min. Przy większych prędkościach należy utrzymywać wyższą wartość z podanego zakresu, przy niższych – niższą.

Nieco większy zakres wykazuje natomiast silnik diesla. Jest to przedział 1500 – 3000 obrotów na minutę. To optymalne obroty silnika diesla. Oprócz utrzymywania prawidłowych obrotów w silnikach diesla, musimy pamiętać, że lubią one długie trasy. Jeśli szukamy ekonomicznego rozwiązania wyłącznie do jazdy po mieście, ten rodzaj silnika może wykazać mniejszą trwałość. Czy warto więc kupić diesla na krótkie trasy? Absolutnie nie.

silnik samochodowy Alti Group

Czy można stać na parkingu z włączonym silnikiem?

Odpalony silnik na postoju może skończyć się… mandatem! Tutaj przepisy są jasne i nieważne, czy auto przebywa w miejscu publicznym czy na prywatnej posesji w terenie zabudowanym. Takie rozgrzewanie silnika na parkingu jest popularne zwłaszcza zimą, kiedy kierowcy odśnieżają szyby. W praktyce silnik możemy mieć odpalony na parkingu nie dłużej niż jedną minutę. Jeśli przekroczymy ten czas, możemy zostać ukarani mandatem do 100 zł.

Jak najszybciej rozgrzać silnik i co jeszcze warto wiedzieć?

Jak szybko rozgrzać silnik i czy nie spowoduje to jego uszkodzenia? Okazuje się, że to, w jaki sposób uruchamiamy auto, ma spore znaczenie. Dotyczy to zwłaszcza diesli, jednak większość zasad dotyczy też silników benzynowych. Proces ruszania samochodu jest istotny zwłaszcza zimą w czasie niskich temperatur. Niektórzy kierowcy rozgrzewają silniki podczas postoju na parkingu, inni natychmiast rozpoczynają jazdę. Kto ma rację?

Prawda leży pośrodku. Otóż przed rozpoczęciem jazdy, po przekręceniu kluczyka w stacyjce, powinniśmy chwilę odczekać przed naciśnięciem pedału gazu. Podczas uruchamiania silnika warto odczekać chwilę z uruchamianiem urządzeń wymagających energii elektrycznej jak np. radio samochodowe. Akumulator potrzebuje chwili na rozruch, toteż nie obciążajmy go zbytnio na starcie.

Jaka jest żywotność silnika – benzyna i diesel

Producenci niechętnie dzielą się informacjami, na ile kilometrów obliczona została żywotność silników ich pojazdów. Z kolei klienci zastanawiają się, który silnik TSI (benzynowy) czy TDI (dieslowy), okaże się bardziej żywotny. Wiele zależy tu jednak nie tylko od producenta czy rocznika auta. Wpływ na trwałość silnika mamy my sami jako kierowcy. Już na etapie zakupu powinniśmy wiedzieć, na jakie trasy przeznaczymy nasze auto i czego od niego oczekujemy. Powinniśmy także stosować się do prostych zasad dbania o silnik. Dzięki temu bez większych awarii możemy przejechać 200, 300 a nawet 400 tysięcy kilometrów.