
Jeśli samochód nie cieszy już oka tak, jak dawniej, to jeszcze nic straconego. Istnieją sposoby, dzięki którym w dosyć łatwy i niedrogi sposób przywrócimy autu jego dawną świetność oraz połysk. Warto zacząć od dekontaminacji i deironizacji lakieru. Podpowiadamy, jak zrobić to dobrze.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest dekontaminacja lakieru?
Lakier samochodowy stale narażony jest na wszelkiego rodzaju zabrudzenia. Wymieńmy choćby łatwo osadzające się osady pochodzące z asfaltu, żywicy, klocków hamulcowych, smoły albo rdzy. Wszelkie naleciałości mają negatywny wpływ na lakier, zwłaszcza gdy nie dają się usunąć podczas zwykłego mycia auta. Dlatego też od czasu do czasu warto przeprowadzić tzw. dekontaminację lakieru.
Czym jest i na czym polega dekontaminacja lakieru? Jest to proces, a właściwie zabieg, w wyniku którego wszelkie kropki, naloty oraz innego rodzaju plamki zostają w bezpieczny sposób usunięte z lakieru naszego auta. Dekontaminacja składa się z kilku etapów i jest zalecana zwłaszcza przed planowaną renowacją lakieru bądź woskowaniem lakieru. Warto również sięgać po nią w celach czysto profilaktycznych.
Dekontaminacja i deironizacja lakieru – przydatne środki
Skoro już zabieramy się do dekontaminacji i deironizacji lakieru, przydałyby się niezbędne preparaty. Zacznijmy więc owy zabieg od zaopatrzenia się w odpowiednie spray’e, żele bądź innego rodzaju preparaty i kosmetyki do dekontaminacji. Potrzebujemy również wody zdemineralizowanej, pędzelka oraz delikatnych materiałów (zaleca się mikrofibrę) do przetarcia powierzchni. Jeśli nie do końca jesteśmy pewni, czy dany środek będzie odpowiedni dla naszego auta, zawsze warto poradzić się specjalistów.
Dekontaminacja lakieru krok po kroku
Załóżmy, że mamy już wszystkie niezbędne środki do przeprowadzenia dekontaminacji lakieru naszego auta. Zabieg zaczynamy od umycia i osuszenia pojazdu. Powinniśmy to zrobić bardzo dokładnie, aby mieć pewność, że na powierzchni lakieru nie zalegają żadne osady. Dzięki temu bez problemu będziemy mogli nakładać właściwe preparaty.
W kolejnym kroku musimy usunąć konkretne rodzaje zabrudzeń. W pierwszej kolejności usuwamy zabrudzenia mineralne, do czego sprawdzą się skuteczne preparaty do usuwania owadów, smoły i żywicy. Następnie przechodzimy do usunięcia rdzy, sadzy oraz pyłów z klocków samochodowych tj. pozbywamy się zabrudzeń metalicznych. Proces ten nazywamy deironizacją. W przypadku pierwszego typu zabrudzeń stosujemy słabsze preparaty, z kolei przy drugich – bardziej uporczywych – sięgamy po silniej działające specyfiki. Po zaaplikowaniu preparatu musimy odczekać dłuższą chwilę. Następnie miękkim materiałem usuwamy preparat z lakieru wraz z zabrudzeniami.
Może się zdarzyć, że proces usuwania zabrudzeń mineralnych będzie trzeba kilka razy powtórzyć aż do całkowitego usunięcia zanieczyszczeń lakieru. Ponadto w dalszych krokach można pokusić się o usunięcie plam pozostałych po owadach. Wreszcie przechodzimy do glinkowania lakieru. Potrzebujemy do tego glinki, lubrykantu oraz specjalnej rękawicy. Dzięki nim usuniemy wszystkie osady pozostałe po wcześniejszych etapach dekontaminacji lakieru. Na koniec płuczemy auto i myjemy przy pomocy tradycyjnych preparatów jak np. specjalny szampon samochodowy.
Co daje dekontaminacja lakieru?
Jeśli myślimy o usunięciu dosłownie wszystkich zabrudzeń – zarówno widocznych, jak i niewidocznych na pierwszy rzut oka – dekontaminacja lakieru okaże się najpewniejszym i najbardziej skutecznym zabiegiem. Jeśli poddajemy nasze auto regularnej dekontaminacji (np. raz w roku), możemy spać spokojnie – lakier pojazdu powinien zachować swoje wizualne walory. Ponadto dekontaminacja zapewnia lakierowi niezbędną ochronę.
Jaka jest cena dekontaminacji lakieru?
Wszystko zależy do rodzaju preparatów, jakie dobierzemy. Oczywiście nie warto tutaj oszczędzać. Podobnie jak w innych dziedzinach, również i tutaj cena = jakość. W każdym razie zakup kosmetyków do kontaminacji lakieru nie powinien znacznie obciążyć naszego budżetu. Warto pamiętać, iż jest to inwestycja opłacalna, która pozwoli zachować piękno naszego samochodu w dobrej kondycji przez długi czas.