NOXY ADBLUE

Co to jest AdBlue?

AdBlue to nie jest dodatek do paliwa, a jedynie płyn, który oczyszcza spaliny emitowane przez silnik samochodu. Nowa norma Euro 6 obniżyła dopuszczalną zawartość tlenków azotu (NOx) w nowych silnikach spalinowych aż o 80% w stosunku do poprzedniej normy – Euro 5. Producenci pojazdów opracowali więc 2 systemy oczyszczania spalin. Zawór recyrkulacji spalin EGR oraz płyn oczyszczający spaliny AdBlue. Nowe samochody są więc wyposażone w jedno z tych rozwiązań. Jeżeli nasze auto ma zbiorniczek AdBlue, konieczne jest uzupełnianie płynu. W najgorszym wypadku silnik może zostać unieruchomiony i nie będziemy w stanie kontynuować podróży. Każdy nowy samochód, który nie posiada zaworu EGR powinien być wyposażony w dodatkowy zbiorniczek na płyn oczyszczający spaliny z niebieską nakrętką. Znajdziemy go pod maską, albo pod klapką wlewu paliwa z boku samochodu.

Co wchodzi w skład płynu AdBlue i jak działa?

Jego nazwa jest dosyć myląca, ponieważ kolor płynu AdBlue wcale nie jest niebieski. Nie posiada barwy, jest przezroczysty. Nie jest toksyczny. W skład płynu AdBlue wchodzi mocznik (niecała 1/3) oraz woda zdemineralizowana (lekko ponad 2/3 zawartości). Niewielka jego zawartość jest dotryskiwana do spalin w układzie wydechowym samochodu. W połączeniu z wysoką temperaturą, mocznik zawarty w płynie AdBlue zamienia szkodliwe tlenki azotu w amoniak i dwutlenki węgla, a układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) wyłapuje pozostałe tlenki azotu i zamienia je w nietoksyczny azot oraz wodę. Analogiczna technologia jest od lat stosowana w autobusach oraz pojazdach ciężarowych.

Wyświetlanie wszystkich wyników: 2